torsdag 14 augusti 2014

Stekt ägg


Det finns väldigt många olika åsikter om hur ett stekt ägg ska vara och kanske ännu fler om hur det ska tillagas. Jag vill ha mitt ägg välstekt och så här gör jag när jag steker ägg.

Tid: 2 minuter
Portioner: 1 portion

Ingredienser:
1 st ägg
Rapsolja till stekning
Salt

Gör såhär:

  1. Hetta upp en stekpanna med lite rapsolja.
  2. När stekpannan är ordentligt varm - knäck i ägget - det ska knastra när ägget nuddar stekpannan.
  3. Stek på hög värme ca. 1 minut tills ägget fått en lätt gyllene färg på undersidan och översidan nästan stelnat.
  4. Vänd ägget och salta lätt. Stek tills båda sidor är lätt gyllene. 
  5. Vänd ännu en gång och salta lätt. Servera!
Servering: Stekt ägg passar till mycket; stekt potatis, pytt i panna, hamburgare och på limpa är några exempel.

Tips! Om du steker flera ägg samtidigt tar det lite längre tid då det går åt mer värme.

Förvaring: Stekta ägg är godast direkt men kan plastas in och förvaras i kylskåp. Jag föredrar då att äta dem kalla.

Omdömen: Alla förutom den min lillasyster (som inte tycker om någon sorts stekt ägg) tycker mycket om de här stekta äggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar