tisdag 21 oktober 2014

Risgrynsgröt


Jag har under min uppväxt nästan bara ätit Felix's risgrynsgröt - inget ont om det då jag älskar den. Men jag blev sugen på att prova koka egen gröt. Med hjälp av farmor klurade jag ut det här receptet.

Tid: 1 timme
Portioner: 4 portioner

Ingredienser:
2 dl grötris
4 dl vatten
0,5 tsk salt
25 g smör
11 dl röd mjölk (3% fett)
eller 10 dl mellanmjöl och 1 dl vispgrädde
2-2,5 msk strösocker

Gör såhär:

  1. Blanda grötris, vatten och salt i en stor tjockbottnad kastrull.
  2. Koka upp riset under lock.
  3. Häll av vattnet när riset kokat upp.
  4. Klicka i smöret och häll i mjölken.
  5. Värm blandningen på medelvärme tills det försiktigt börjar puttra.
  6. Sänk då värmen till 1-3:an, Låt sedan gröten sjuda under lock i ca. 45 minuter. Rör om någon gång ibland men inte för ofta. Gröten ska vara tjock och riset mjukt.
  7. Tillsätt sockret i slutet av sjudningen.
Servering: Servera gröten med socker och kanel, mjölk och mjuka smörgåsar med pålägg.

Tips! Till jul kan man låta en kanelstång koka med från det att mjölken tillsats. Mot slutet kan man också röra ner en mandel - den som får mandeln ska rimma!

Förvaring: Rester av gröten kan förvaras i kylskåp i 3-4 dagar. Om gröten blir för tjock kan den spädas med mjölk.

Omdömen: Alla tyckte om gröten som smakade lite gott som den köpta om inte godare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar