söndag 19 oktober 2014

Ärtor



Man kan tina och tillaga ärtor på olika sätt och jag har provat långt ifrån alla men här är i alla fall hur jag "tillagar" frysta ärtor.

Tid: <5 minuter

Ingredienser:
Styckfrysta ärtor, t.ex. Findus svenska ärtor
Vatten
Salt

Gör såhär:
  1. Häll upp önskad mängd frysta ärtor i en skål.
  2. Tillsätt en skvätt kallt eller ljummet vatten.
  3. Tina ärtorna i micro på upptiningsfunktionen för grönsaker. Jag brukar tycka att de behöver tinas en stund till på upptiningsläge.
  4. När ärtorna är nästan helt upptinade värmer jag ärtorna på full effekt i 1/2-1 minuter beroende på hur mycket ärtor det är.
  5. Häll av vattnet.
  6. Salta ärtorna och rör om.
Servering: Serveras till det mesta, extra gott till stekt citronkryddad lax och grillkryddad kycklinggryta.

Tips! Ärtorna är goda att blanda i en vanlig grönsallad eller i kycklingsallad.

Förvaring: Förvaras inplastade i kylskåp i 3-4 dagar.

Omdömen: Jag och mina föräldrar tycker mycket om ärtorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar