onsdag 15 oktober 2014

Torskfilé med äggsås



När jag var yngre och spenderade loven hos mormor och morfar frågade alltid mormor vad jag och min lillasyster ville ha till mat. Mitt svar var alltid kokt torsk med äggsås. Det här är min mormors recept.

Tid: 15 minuter
Portioner: 3 portioner

Ingredienser:
1,5 torskblock (à 400 g), halvtinade
Salt
Malen vitpeppar
30 g smör

Gör såhär:
  1. Tina torskblocken så att de går att skära.
  2. Skär varje torskblock i 8 skivor.
  3. Lägg skivorna "stående" i en ugnssäker form som går in i micron.
  4. Salta och peppra.
  5. Klicka över smöret.
  6. Tillaga torsken i microvågsugn på full effekt under lock i ca. 10 minuter. Torsken ska vara helt genomkokt.

Servering: Servera med äggsås, kokt potatis och en grönsallad.

Tips! Om inte alla tycker om ägg kan man servera de hackade äggen bredvid.

Förvaring: Rester kan förvaras inplastade i kylskåp 3-4 dagar.

Omdömen: Jag älskar den här rätten. Min lillasyster är lite mer tveksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar