måndag 17 november 2014

Bondomelett


Bondomelett är en mättande och snabblagad maträtt. Omeletten kan varieras på flera olika sätt efter vad som finns hemma. Receptet har jag fått av min mamma som brukade laga det här till mig när jag var yngre. Väljer man den större mängden ägg och mjölk får man plats med mer potatis, skinka och ärtor.

Tid: 10 minuter
Portioner: 1 port

Ingredienser:
2-3 st ägg
4-6 msk mjölk
Vitpeppar
1 st kokt potatis
2 skivor skinka
½ dl gröna ärtor
Salt

Matfett till stekning

Gör såhär:

  1. Vispa lätt ihop ägg, mjölk och vitpeppar med ballongvisp.
  2. Tärna potatis och skinka och blanda ner i äggblandningen.
  3. Blanda ner ärtor.
  4. Hetta upp en liten stekpanna med lite matfett.
  5. Häll i äggblandningen och sänk genast temperaturen till 8-10:an.
  6. Sänk efter en stund temperaturen till 3-4:an och tillaga till en nästan helt fast omelett.
  7. Salt efter smak och servera.
Servering: Servera ev. men en god grönsallad.

Tips! Saltet tillsätts på slutet för att få en extra fluffig omelett.

Förvaring: Omelett är godast nygjort.

Omdömen: Jag, mamma och pappa tycker mycket om bondomelett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar