måndag 10 november 2014

Ost- och skinksås


När jag var yngre var skolans ost- och skinksås en av mina favoriträtter. På efterfrågan av min lillasyster har jag satt ihop det här receptet för att efterlikna den - och det är riktigt likt!

Tid: 25 minuter
Portioner: 4 portioner

Ingredienser:
200 g rökt skinka (på bit)
50 g smör
4 msk vetemjöl
6 dl (mellan)mjölk
½ dl grädde
80 g dl riven cheddarost (Kvibille)
3-4 krm salt
Vitpeppar
Lökpulver
Salt

Gör såhär:
  1. Strimla skinkan.
  2. Hetta upp en kastrull och klicka i smöret. Värm tills smöret börjar bubbla.
  3. Tillsätt mjölet under vispning.
  4. Ta kastrullen från plattan och tillsätt lite av mjölken under vispning.
  5. Sätt tillbaka kastrullen på plattan och vispa ner resten av mjölken och grädden.
  6. Låt blandningen koka upp under ständig vispning då det lätta fastnar i botten.
  7. Rör ner skinkan och osten.
  8. Krydda och salta.
  9. Låt såsen småputtra tills den tjocknat till önskad konsistens.
Servering: Servera ost- och skinksåsen med nykokt pasta (gärna Fusilli) och en grönsallad.

Tips! Har man inte lökpulver kan det bytas ut mot finriven gul lök.

Förvaring: Rester förvaras inplastade i kylskåp. Hållbarhet 3-4 dagar.

Omdömen: Jag, mamma och min lillasyster smakade och tyckte mycket om det. Min lillasyster tyckte det var riktigt likt skolans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar