måndag 22 december 2014

Bärsmoothie


När jag var yngre gjorde mamma ofta bärsmoothie som frukost till mig och min syster. Den uppfriskande smoothin gjorde hon så här.

Tid: 10 minuter
Portioner: 2 st stora glas (6 dl)

Ingredienser:
200 g frysta eller färska bär
2 st normalstora bananer
3 dl vaniljyoghurt (mamma använder Arla Mild Yoghurt Vanilj)
½ dl mellanmjölk
ev. 5 st isbitar

Gör så här:
  1. Halvtina de frysta bären.
  2. Skala och bryt bananen i bitar. 
  3. Vänd ner bär, banan, yoghurt och mjölk i en mixer eller i en hög bägare om du använder stavmixer.
  4. Mixa slätt.
  5. Smaka av och tillsätt eventuellt mer av något.
  6. Tillsätt isbitarna och (om din mixer tillåter det) mixa sönder isbitarna.
  7. Servera!
Servering: Servera kall i höga glas med sugrör.

Tips! Blanda olika bär eller använd dina favoritbär! Mamma brukar använda hallon och blåbär.

Förvaring: Smoothin kan förvaras i kylskåp i 1-2 dagar men förlorar då flera av sina nyttiga vitaminer.

Omdömen: Jag, min lillasýster och mamma har smakat och tycker om den. Jag tycker mycket om smoothin, extra mycket på sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar