lördag 7 juni 2014

Chokladbollar


Det här är en jättefavorit här hemma som har strykande åtgång, därför gör jag alltid fyrdubbel (!) sats. Receptet är från baksidan av Axas havregrynspaket.

Tid: Ihoprörning + rullning + minst 15 min i kylen. Tiden varierar mycket beroende på hur stor sats och hur många chokladbollar som man gör.
Portioner: ca. 25 st chokladbollar

Ingredienser:
100 g rumsvarmt smör eller margarin (jag har under åren använt både och)
1 dl strösocker
3 dl havregryn
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 msk kallt vatten (ursprungligen 2 msk kallt kaffe men jag använder alltid kallt vatten istället)

Garnering: Havregryn, pärlsocker, kokos eller strössel. (Jag använder nästan alltid pärlsocker men ibland även kokosflingor)

Gör såhär:

  1. Låt matfettet bli rumstempererat.
  2. Rör matfett och strösocker poröst, jag använder elvisp med degkrokar då jag gör så stora satser.
  3. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en deg. Även här kan du använda elvisp.
  4. Forma små bollar och rulla dem i valfri garnering. Ställ dem i kylskåp minst 15 minuter för att stelna.
Servering: Serveras kalla som de är

Tips! Hemma hos oss är det populärt att göra ganska små bollar, ungefär storleken av en femkrona. På så sätt är de lättare att stoppa i munnen.

Vill du göra lyxigare chokladbollar kan du doppa de ogarnerade bollarna i smält mörk choklad och ställa i kylskåp för att svalna, eller rulla  de chokladtäckta bollarna i garnering och därefter ställa dem i kylskåp.

Kaffe istället för vatten ger en vuxnare smak.

Förvaring: Förvara chokladbollarna i kylskåp fram till servering. De bör hålla åtminstone en vecka i kylskåp (om de inte tar slut).

Omdömen: De här chokladbollarna rullade i pärlsocker har en strykande åtgång här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar