torsdag 5 juni 2014

Matfett?


Ofta står det bara "matfett" i recept och det kan vara svårt att veta vilket matfett man ska använda. Därför har jag här skrivit ner vilket matfett jag i regel använder till olika maträtter och bakverk. Kommentera gärna om ni har några åsikter och berätta vad ni använder.

Matlagning:
  • Stekning: När jag steker använder jag nästan uteslutande rapsolja, mest för att det är vad min mamma använder då det ska vara ett nyttigt alternativ. Jag funderar själv på om det kanske inte är godare att steka i smör men använder inte det i vardaglig matlagning av hälsoskäl. Det är något jag istället kan använda vid lyxigare måltider. I vissa rätter så som Grekiska färsspett steker jag i olivolja (extra vergine), det ger en väldigt god smak och är gott som variation.
  • Såser: I såser använder jag alltid "riktigt" smör för att det ska bli extra gott.
  • Potatismos: Jag lagar nästan aldrig potatismos själv utan det gör min mamma och då använder hon smör.
Bakning:
  • Bakverk: I bakverk använder jag alltid "riktigt" smör - ska det vara ska det vara ordentligt. Det kanske är en inbillning men jag har fått för mig att det är mycket godare med "riktigt" smör än margarin eller olja i bakverk. Jag använde tidigare margarin men har gått över helt till smör - till den grad att det inte längre finns margarin i kylskåpet längre.
  • Bröd: I bröd som innehåller matfett brukar jag använda det som står i receptet men står det inget använder jag smör.
  • Smörja formen: När jag smörjer formen använder jag nästan alltid smör som jag antingen låtit mjukna i rumstemperatur eller i micron, då det ger en god salt smak på bakverkets kanter. Orsaken till att jag inte använder margarin är helt enkelt den att det aldrig finns hemma. Jag använder sällan rapsolja när jag smörjer formen men det händer och det är inte en jättestor skillnad.
Kort sagt använder jag rapsolja och mer sällan olivolja (extra vergine) till matlagning och "riktigt" smör till bakning.
Självklart går det att variera med det man har hemma för stunden. Du ska inte springa iväg till närmaste mataffär bara för att köpa rapsolja till måndags-korven.

1 kommentar: