söndag 8 juni 2014

Ugnspannkaka

En sommrig variant på ugnspannkaka serverad med färska svenska jordgubbar och lättvispad grädde.

Ugnspannkaka är en tjockare pannkaka som görs i långpanna och därför inte kräver lika mycket arbete som vanliga pannkakor.

Receptet är egentligen för 6 portioner men vi lagar enligt receptet för oss fyra. Receptet är 1 1/2 sats för 4 portioner - för att göra 4 portioner så minskar du mängden ägg, mjölk och vetemjöl. Det blir då 3 st ägg, 8 dl mjölk och 4 dl vetemjöl, övriga mått är de samma som receptet nedan. Tänk på att gräddningstiden blir kortare med en mindre stats, ca. 30 min istället för 35 minuter.

Tid: 10 min arbete + 35 min i ugn + tid att svalna (sammanlagt ca 50 min varav 10 min arbete)
Portioner: 1 långpanna, 4 personer eller 6 portioner

Ingredienser:
1 msk margarin eller smör att smörja långpannan med (jag använder smör)
4 st ägg
12 dl mjölk
6 dl vetemjöl
1/2 tsk salt

Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 225 grader C.
  2. Smörj en långpanna (ca. 30x40 cm, jag använder en med måtten 31x43 cm) med matfett. Jag brukar klicka i matfettet i långpannan och ställa in den en stund i ugnen så att smöret smälter. Sedan tar jag ut långpannan och smörjer formen med hjälp av papper. Tänk bara på att använda grytlappar eller grillvante då långpannan är varm.
  3. Knäck äggen i en stor bunke och vispa sönder dem lätt för hand.
  4. Tillsätt vetemjöl och salt samt hälften av mjölken (6 dl) - det är lättare att undvika klumpar om man börjar med mindre vätska. Vispa till en slät smet utan klumpar.
  5. Vispa i resten av mjölken (6 dl).
  6. Häll smeten i den smorda långpannan och ställ in i mitten av ugnen. I min ugn blir det första "plåträlsen" efter mellanrummet - alltså den jag alltid använder när det står att något ska gräddas i mitten av ugnen.
  7. Grädda ugnspannkakan i ca. 35 min tills den fått fin gyllene färg. Det ska gå att sticka in en provsticka i mitten utan att den blir kladdig. Pannkakan växer i ugnen men sjunker sedan tillbaka - det är därför viktigt att vakta ugnspannkakan mot slutet så att den inte får för mycket färg eller blir bränd. Om du märker att ugnspannkakan börjar få lite mycket färg eller att den ser bra ut innan den är genomgräddad kan du täcka den med aluminiumfolie.
  8. Ta ut ugnspannkakan ur ugnen och låt stelna i ca 10 minuter - 5 min som minst - innan du skär upp den i bitar.
Servering: Serveras med lätt vispad grädde och jordgubbssylt, äppelmos eller färska jordgubbar.

Tips! För en lite matigare ugnspannkaka kan man tillsätta stekt fläsk i smeten, se recept på fläskpannkaka.

Förvaring: Är godast färsk men kan ätas både kall eller uppvärmd i microvågsugn. De svalnade pannkaksbitarna täcks då med plastfolie och förvaras i kylskåp. Ugnspannkaka håller i 3-4 dagar i kylskåp.

Omdömen: En rätt som alla tycker är god, speciellt med vispad grädde och färska jordgubbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar